Lubisz kosmetyki? Chcesz poznawać nowości? Jesteś łowczynią okazji, która równie chętnie uzupełni swój budżet? Zostań Konsultantką Avon i korzystaj z wielu dodatkowych możliwości. Oszczędzaj na zakupach, zamawiaj produkty ze zniżką i z dostawą bezpośrednio do domu. Zarejestruj się na Konsultantka.pl Avon całkowicie za darmo i ciesz się kosmetykami w super niskich cenach. Rejestracja AVON jest szybka i bezproblemowa, a dalsza współpraca zależy tylko od Ciebie. Nie masz żadnych zobowiązań, to dodatkowe zajęcie, które możesz wykonywać w czasie wolnym. Dołączając do Avon jako konsultantka i pracuj na własnych zasadach.

Kwiaty i ich zapylacze.

środa, 29 czerwca 2016



Łąki pełne są różnobarwnych kwiatów, które zachwycają wyglądem oraz zapachem. Rośliny wabią zwierzęta zapylające słodkim nektarem, a budowa kwiatu jest tak przemyślana, aby jak najpełniej wykorzystać zwierzęta. Najczęściej kwiaty zapylane są przez owady, ale biorą w tym również udział ślimaki, ptaki oraz nietoperze. Poznajmy fascynujący świat kwiatów, kwiatostanów i zapylaczy. Zapraszam na lekcje botaniki dla przedszkolaków.

I. Budowa kwiatu pojedynczego.

Potrzebne materiały:
- kolorowy papier
- nakrętki plastikowe
- plastelina
- patyczki higieniczne
- kolorowe mielone przyprawy ( papryka słodka, kurkuma lub cynamon)
- mały pomponik lub wata
- aromat do ciasta np. pomarańczowy, waniliowy
- nożyczki
- kredki, flamastry

Środek wyciętego szablonu kwiatu smarujemy klejem i umieszczamy plastikową nakrętkę. Plastelinę wyrabiamy z kroplami aromatu do ciasta i umieszczamy w nakrętce. Wyjaśniamy dzieciom, że aromatyczna plastelina to słodki nektar wabiący owady. W niektórych kwiatach drogę do miodników wskazują owadom drogowskazy tzw. wskaźniki. Tworzą je na płatkach korony kropki, kreski, plamki czy włoski barwne. Zachęcamy dzieci do naniesienia wzorów na płatkach prowadzące do dna kwiatowego z nektarem - paski, kropki. Patyczki higieniczne przecinamy na pół, a następnie zanurzamy bawełnianą końcówką patyczka w przyprawie. W ten sposób powstaną pręciki z pyłkiem. Centralnie wbijamy pojedynczy patyczek, którego bawełnianą końcówkę lekko nawilżamy w wodzie, aby lepiej przyklejał się do niej "pyłek". 
Nasze kwiaty są gotowy. Czas na lekcje botaniki.


MAŁY SŁOWNIK,który może się przydać w zabawy w edukacji:

kwiat - części rośliny biorąca udział w rozmnażaniu
kwiatostan - zbiór pojedynczych kwiatów na wspólnym pędzie, zwiększa szanse zapylenia np. słonecznik, mniszek lekarski 
okwiat - ochrania pręciki i słupki, jest złożony z:
          - płatków korony - wabia owady, kolorem, kształtem, zapachem, wskaźnikami. Pszczoły reagują na kolory żółte, intensywnie niebieskie, białe, natomiast motyle na czerwone i purpurowe. 
             - działki kielicha - najbardziej zewnętrzna część kwiatu, składa się z listków podkwiatowych
pręciki - męski element kwiatu, produkuje pyłek kwiatowy 
słupek - żeński element kwiatu, składający się ze znamienia, tam osadza się pyłek, szyjki i zalążni, w której zachodzi zapłodnienie
zapylenie - przeniesienie pyłku z pręcików na znamię słupka (owadopylność, wiatropylność) 

II. Zapylenie. Z małego pomponika lub waty formujemy owada, doklejamy skrzydełka, malujemy oczy. Gotowe owady mogą przystąpić do pracy. Każda pszczoła musi odwiedzić kilkanaście kwiatów, dostać się do aromatycznego nektaru pocierając się o pręciki. Ta część najbardziej podobała się moim dzieciom bzyczały i wykonywały pszczele tańce. Warto podkreślić, że pszczoły nie tylko zbierają pokarm, ale przy okazji zapylają kwiaty przenosząc pyłek na słupek kwiatów. Dzięki zapyleniu, a następnie zapłodnieniu powstają owoce i nasiona.

Bawimy się w zapalnie

Doskonałą pomocą w poznawaniu roślin owadopylnych oraz życia pszczół była książka Wydawnictwa Dwie Siostry "Pszczoły".



Dalszy ciąg naszej lekcji odbył się w terenie gdzie obserwowaliśmy kwiaty i kwiatostany oraz podglądaliśmy pracę zapylaczy.

Trzmiel na dzikiej różny
Zapylacze na kwiatach truskawki balkonowej
Pszczoła miodna i trzmiel na kwiatach lipy
Pszczoła miodna
Nasze obserwacje dołączyliśmy do "Społecznego Monitoringu Pszczół", który jest projektem badawczym populacji pszczół w Polsce, prowadzony w modelu nauki obywatelskiej. Co oznacza, że każdy może dołączyć do badaczy i wesprzeć pracę naukowców - wystarczy podczas spaceru lub prac w ogrodzie zrobić zdjęcie napotkanej pszczole, zanotować czas i miejsce obserwacji, po czym dodać te informacje na stronie Wielki Spis Zapylaczy.

Wpis powstał w ramach akcji:
http://www.kreatywnymokiem.pl/2015/06/may-przyrodnik-czerwcowe-robaki-owady-i.html
Bardzo się cieszę, że tu jesteś! Mam nadzieję, że wpis Ci się spodobał. Zapraszam do komentowania tu lub na FB. Pozdrawiam!
Mama do sześcianu :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia